×
فهرست

چراغ استخر و جکوزی

اگر شما استخر و جکوزی خصوصی داخل ساختمان‌تان دارید یا مدیر یک استخر عمومی هستید، باید به نورپردازی استخر توجه ویژه‌ای داشته باشید. چراغ استخری نقش خیلی مهمی در نورپردازی، زیبایی، و جذابیت استخر داشته و باعث افزایش ایمنی آن می‌شود. امروزه در استخرها و مجموعه‌های تفریحی به زیبایی، ایمنی، و امکانات محیط اهمیت زیادی می‌شود. به همین دلیل، تولیدکنندگان محصولات روشنایی محصولات زیبا، کارآمد، و باکیفیتی را طراحی و تولید می‌کنند تا به این خواسته‌ی مشتریان پاسخ دهند.

 

دلیل اهمیت نورپردازی در استخر

طبیعی است که با صنعتی شدن زندگی، افراد بیشتری برای حفظ سلامتی و نشاط خود به دنبال ورزش کردن می‌روند. در بین ورزش‌های مختلف، شنا طرفداران زیادی دارد. مسلما افراد تمایل دارند در محیطی که احساس رضایت، ایمنی، و آرامش بیشتری به آنها می‌دهد ورزش کنند. به همین خاطر، چراغ و نورپردازی استخر اهمیت زیادی در ایمنی، جذابیت، و رونق استخرها دارد. خودتان را بگذارید جای فردی که می‌خواهد انتخاب کند به کدام استخر برود! فرض کنید دو استخر با پرسنلی یکسان، مساحت یکسان و امکانات مشابه در نزدیکی‌تان وجود دارد. شما یقینا استخری را انتخاب خواهید کرد که ایمن‌تر، مدرن‌تر، و شیک‌تر است. چراغ استخر و جکوزی، یکی از مواردی است که روی ایمنی و لوکس بودن فضای استخر تاثیر بسزایی دارد.

اما برای تامین روشنایی و نورپردازی در داخل استخر و محیط اطراف آن، چه گزینه‌هایی پیش روی‌مان است و از چه نوع چراغ و با چه ویژگی‌هایی می‌توانیم استفاده کنیم؟ در ادامه به این سوال پاسخ می‌دهیم.

 

چراغ استخری

چراغ استخری نوعی پروژکتور LED است که درون قاب و با درجه حفاظت IP68 طراحی و تولید می‌گردد. با استفاده از چراغ استخری می‌توان زیبایی و جذابیت بیشتری به محیط و فضای اطراف استخر بخشید، محدوده‌های استخر را مشخص کرد، داخل آب را روشن نمود، و شیب و عمق استخر را نمایان ساخت.

البته از چراغ استخری، علاوه بر نورپردازی استخر، برای نورپردازی محیط اطراف استخر، داخل حیاط منزل، ویلای شخصی، باغ‌ها، و حتی در حوضچه‌های بزرگ برای نور پردازی آب‌نما نیز استفاده نمود. قابلیت‌ها و زیباییهای این چراغ‌ها باعث شده که از این محصول در شهرهای بزرگ و در بوستان‌ها و پارک‌ها نیز استفاده شود تا محیط زیباتر گردد.

ترکیب آب و نور زیبایی آرامشبخش و چشم‌نوازی به محیط می‌بخشد. از این چراغ‌ها برای سونا نیز می‌توان استفاده کرد. این چراغ‌ها با رنگ‌های متنوع خود می‌توانند زیبایی بصری فوق العاده‌ای را ایجاد کنند.

برای روشن کردن محوطه استخر میتوان چراغها و پروژکتورها را روی بالکن، دیوار و یا یک نقطه بلند در اطراف استخر نصب کرد. حتی میتوان از درختان بلندی که ممکن است استخر شما را احاطه کرده باشند نیز برای نصب چراغ استفاده نمود. برای پله‌های اطراف استخر نیز بایستی از چراغ‌های استخری LED ایمن و ضد آب استفاده کرد. 

انواع چراغ استخری

چراغ هالوژن استخری

اگر بخواهیم چراغ‌ها و پروژکتورهای استخر و جکوزی را از لحاظ تکنولوژی ساخت مورد بررسی قرار دهیم، می‌توانیم آنها را به سه گروه رشته‌ای، هالوژنی، و LED تقسیم کنیم. البته امروزه چراغ‌های رشته‌ای به ندرت مورد استفاده قرار می‌گیرند و چراغ‌های هالوژنی و LED مناسب‌تر و متداول‌ترند.

چراغ LED استخر

چراغ رشته‌ای

این چراغ از قدیمی‌ترین نسل چراغ‌هایی است که در نورپردازی استخرها مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگر به استخرهای قدیمی‌تر که هنوز بازسازی نشده‌اند سری بزنید است، این لامپ‌ها را مشاهده خواهید کرد. لامپ‌های رشته‌ای نوری متمرکز و مستقیم ارائه می‌دهند که چندان مناسب فضای استخر نیست. ضمن اینکه چراغ‌های دیگری که امروز در بازار موجود است از راندمان و کیفیت بالاتری برخوردار است و به همین خاطر، معمولا دیگر از چراغ‌های رشته‌ای استفاده نمی‌شود.

 

چراغ هالوژنی

چراغ‌های هالوژنی در مقایسه با چراغ‌های رشته‌ای از راندمان بیشتری برخوردارند. طول عمرشان نیز بالاتر بوده و نور تمیزی را برای محیط ایجاد می‌کنند. با این حال، این چراغ‌ها خالی از اشکال نیستند. هزینه تعمیر و تعویض، نور شدید، و حرارت بالا جزو معایب این چراغ‌هاست.

 

چراغ LED

جدیدترین تکنولوژی حال حاضر برای چراغ‌های استخر، سونا، و جکوزی، تکنولوژی LED است. این چراغ‌ها اشکالات چراغ‌های رشته‌ای و هالوژنی را رفع نموده و محبوبیت زیادی پیدا کرده‌اند. راندمان 3 تا 5 برابری و طول عمر‌ 10 برابری، تولید حرارت کمتر، تنوع رنگ، و نور گسترده‌تر، جزو مزیت‌های این چراغ‌هاست. تنها اشکال این چراغ‌ها این است که قیمت‌شان بالاتر است و امکان تعمیر ندارند. البته این مساله در طولانی مدت و با توجه به راندمان بالا و طول عمر زیاد این چراغ‌ها، اهمیت چندانی ندارد.

 

انواع چراغ استخر از لحاظ نصب

چراغ‌ و پروژکتور استخر و جکوزی را می‌‎توان به صورت «توکار» و «روکار» نصب کرد. در ادامه بیشتر توضیح می‌دهیم.

چراغ استخر و جکوزی توکار

این چراغ‌ها به صورت همسطح با دیواره استخر و همراه با کاسه در داخل دیوار نصب می‌شوند. گرچه نور آنها نسبت به نور چراغ‌های روکار کمتر بوده و تعویض‌شان نیز کمی مشکل‌تر است، اما زیبایی ظاهری بیشتری دارند.

چراغ استخر و جکوزی روکار

این چراغ‌ها نسبت به سطح دیوار برآمده‌تر هستند. گرچه زیبایی ظاهری چراغ‌های توکار را ندارند، اما محدوده نور آنها بیشتر و تعویض و تعمیر آنها نیز راحت‌تر است.

 

نکات مهم هنگام خرید چراغ استخر

چراغ استخری باید کاملا ضد آب بوده و دارای استاندارد IP68 باشد. چراغ آبنما و چراغ استخری، به منظور جلوگیری از خطر برق گرفتگی، حتما باید دارای ولتاژ کارکردی 12 تا 24 ولت باشد. به همین خاطر، قبل از مسیر سیم‌کشی، تغذیه یا ترانس نصب می‌گردد تا ولتاژ را کم کند. هرچه فاصله ترانس از چراغ استخری بیشتر باشد باید از سیمی با قطر بیشتر استفاده نمود. قطر سیم مورد استفاده، علاوه بر مسافت بین ترانس و چراغها، به تعداد و توان چراغها نیز بستگی دارد.

از دیگر مواردی که در خرید چراغ استخری باید مورد توجه قرار داد، فناوری به کار رفته در چراغ، درجه حفاظت چراغ (ضد آب بودن آن)، زاویه تابش لنز، تعداد و توان چراغهای مورد نیاز استخر، سونا، و جکوزی، قابلیت تولید نور در رنگ های مختلف RGB، و ضمانت‌نامه رسمی آن است.

برای دریافت اطلاعات بیشتر و خرید انواع چراغ استخری میتوانید با کارشناسان ونداد تجهیز تماس بگیرید.

ادامه مطلبنمایش کمتر

تنظیمات

فهرست

اشتراک گذاری